INTEGRALE HORECACONTROLES IN MAAS EN LEIJGRAAF
.
Maas
en Leijgraaf, 2 oktober 2017 - Diverse overheidsdiensten hebben afgelopen
vrijdag 29 september in het gebied Maas en Leijgraaf bij 19 horecagelegenheden gezamenlijke
controlebezoeken uitgevoerd. Hierbij werd gecontroleerd op zaken als brandveiligheid,
voedselveiligheid, arbeidsomstandigheden en het naleven van diverse andere
wettelijke bepalingen. De bezoeken vonden plaats in opdracht van de gemeenten
Cuijk, Grave, Mill en Sint Hubert, Boxmeer, Sint Anthonis, Uden, Landerd en
Boekel. Naast deze gemeenten werkten ook het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen
(UWV), de Politie, de Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN), de Inspectie
Sociale Zaken en Werkgelegenheid (ISZW), de Kansspelautoriteit (Ksa) en de
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWa) mee. Er werden tijdens de
bezoeken verschillende overtredingen geconstateerd.
Gezamenlijke aanpak
In alle acht gemeenten afzonderlijk
worden vaker horecabezoeken georganiseerd, maar nog niet eerder door de acht
gemeenten gezamenlijk. Aan de vergunningen voor een horecagelegenheid zijn
voorschriften verbonden en hierop is tijdens de bezoeken gecontroleerd. Er is
bijvoorbeeld gekeken of de horeca-inrichtingen aan de gestelde veiligheidseisen
voldeden. Door op deze manier samen te werken, kan de overheid efficiënter, effectiever
en als één overheid transparant en consequent controleren en - daar waar nodig
- optreden. Ook blijft met deze aanpak de ‘overlast’
van de bezoeken voor de ondernemer minimaal. De actie is uitgezet door het
Basisteam Maas en Leijgraaf van de politie. In dit basisteam zijn verschillende
politiedisciplines gebundeld, zoals de wijkagent, de recherche en de noodhulp.
Controlepunten
In het kader van de
handhaving van de openbare orde, veiligheid en volksgezondheid vond er controle
plaats op naleving van diverse wettelijke en gemeentelijke bepalingen. De deelnemende
diensten controleerden ook op algemene vergunningsvoorwaarden. De medewerkers
van de deelnemende instanties controleerden en handhaafden - waar nodig - tijdens
deze horecabezoeken op onder andere zaken die te maken hebben met: vergunningen,
(loon)administratie, de arbeidsomstandigheden, (brand)veiligheid, gas en
elektra, het rookverbod, de eventuele aanwezigheid van vreemdelingen zonder
tewerkstellingsvergunning of illegaal in Nederland verblijvende vreemdelingen, openbare
orde, arbeidstijden, de eventuele aanwezigheid van werkzame uitkeringsgerechtigden,
het huurcontract/eigendom, de voedselbereiding, de bewoning van het pand, en illegaal
gokken.
Eerste resultaten
In
totaal zijn 19 horecagelegenheden verdeeld over de acht gemeenten bezocht. De
eerste resultaten zijn als volgt. Er werden 22 overtredingen geconstateerd rond
de brandvoorschriften (zoals geen goedgekeurde brandblusapparatuur, scheiding tussen
horeca- en woongedeelte niet brandveilig, brand- en nooduitgangen geblokkeerd);
acht keer werden de regels van de drank- en horecawet overtreden (zoals leidinggevende
niet aanwezig, vergunning niet kunnen tonen, onjuiste gegevens op de vergunning);
op drie locatie werd zwartwerken geconstateerd (exploitanten ontvangen hiervoor
een boete); in twee gevallen was er sprake van uitkeringsgerechtigden die aan
het werk waren, en; op één locatie werd illegaal gokken geconstateerd met vier
gokzuilen. Verder werd een aantal overtredingen vastgesteld rond bouwvergunningen
(7), evenals overtredingen van de regels rond de urenregistratie (7) en de wet
Minimumloon (4). Ten slotte werden er overtredingen geconstateerd als illegale
bewoning (1), illegale bouwwerken (1), het niet naleven van het rookverbod (1),
niet naleving van de arbeidstijdenwet (1), geen vergunning voor kansspelautomaten
(1), geen terrasvergunning (2), openstaande boete (1) en onjuiste registratie
in de BRP (Basisregistratie Personen).