27 sep, 14:21
2014
Vakredactie
Financieel
VWGNijhof accountants en belastingadviseurs B.V.

Debiteurenbeheer en BTW terugvragen bij oninbare debiteuren

In tijden van crisis moeten bedrijven extra aandacht besteden aan het debiteurenbeheer. In veel gevallen heeft u de werkzaamheden al verricht of de dienst al geleverd, met andere woorden, u hebt alle uitgaven al gedaan. Nu de betaling van uw factuur nog.

Debiteurenbeheer moet worden gezien als een structurele taak in de bedrijfsvoering. Wekelijks de openstaande posten doornemen en actie ondernemen daar waar nodig. Zorg ook dat gemaakte afspraken worden nagekomen en laat het niet liggen na één keer bellen of een aanmaning. Doet u niets dan zal betaling achterwege blijven, veel bedrijven hebben namelijk te maken met liquiditeitskrapte. Treft u een betalingsregeling, houdt uw cliënt daar dan ook aan.

Mocht u onverhoopt een debiteur moeten overdragen aan een incassobureau dan is dat jammer. U hebt dan echter alles gedaan en de debiteur de kans gegeven om gemaakte afspraken na te komen. In een enkel geval zal een deel of de gehele factuur niet betaald worden, bijvoorbeeld als sprake is van een faillissement. Wist u dat u dan op grond van de wet BTW de belastingdienst kan verzoeken om teruggave van deze BTW? Dit verzoek verloopt echter niet via de reguliere aangifte, maar via een brief aan uw belastingkantoor. Het maken van een interne creditfactuur is onvoldoende voor een dergelijke teruggave!

Wilt u meer weten over debiteurenbeheer of het indien van een verzoek om teruggave van BTW, neem dan gerust contact met ons op!